GIS 시뮬레이션, 건축높이, 조망점, 분산분석, GIS Simulation, Building Height, View Point, ANOVA
Issue Date
2012
기간
20120102 ~ 20131231
Publisher
Journal of the Korean Association of Geographic Information Studies, 충남발전연구원
Citation
Journal of the Korean Association of Geographic Information Studies, 16(2) 2013, pp. 129-140
Abstract
본 연구에서는 건축높이 규제를 위한 일환으로 경관분석시 연구자마다 다르게 제시하고 있는 조망점 선정방법과 주변 상황의 고려 여부에 따라 분석결과가 어떻게 달라지는지 비교 검토하였다. 이를 위해 분석방법론에 따라 네가지 상황을 설정하여 GIS환경에서 시뮬레이션하고 그 결과에 대하여 분산분석과 사후분석을 시행함으로써 방법론에 대한 특징을 비교·분석하였다. 분석결과 이동 조망점은 연속적 경관이라는 경관의 기본적 특성을 잘 반영하면서도 상황설정에 따른 분
석결과의 차이가 크지 않아서 건축물 높이 규제를 위한 방안으로 적합한 것으로 나타났다. 격자 조망점은 좌·우측 가장자리에 있는 조망점이 조망 대상지의 배후 산지가 아닌 다른 산지의 스카이라인을 조망하는 문제점이 도출되었다. 추가로, 본 연구에서 사용한 다중시곡면과 건축지점의 3차원 교차지점을 도출하는 시뮬레이션 방법은 건축지점의 높이를 정량적으로 도출함으로써, 다양한 설정에 따른 시뮬레이션 검토에 유용할 것으로 사료된다.
This study reviewed different results according to the selection of viewpoints and considerations of the neighborhood in the analysis of view to regulate the height of buildings. To do this, 4 cases were set according to the analytical methodology and a GIS simulation was performed. Characteristics of each methodology were compared and analyzed by simulated values with ANOVA(analysis of variance) and post-hoc analysis. First, the method using moving viewpoints was found to be appropriate for the regulation of building height as it could reflect basic characteristics of landscape
which was sequential and it did not show big difference in analysis result according to situational setting. Second, the method using grid viewpoints showed a problem that viewpoints at left and right sides viewed ridges of other mountains than the background mountains of the target land. Additionally, the simulation method that
induces three‐dimensional cross‐sections between multiple sight‐surface and virtual construction points created at viewpoints used in this study was found to be useful in the simulation review with various settings as it induced the marginal height of the spot quantitatively.
목차
서론
선행연구
대상지 및 방법론 설정
1. 대상지 설정
2. 시뮬레이션 방법 설정
3. 상황(Case) 설정
시뮬레이션 결과 및 비교·검토
1. 시뮬레이션 결과
2. 상황별 비교검토
결론
주
참고문헌